Vandaag kwam er een gastdocent van bureau Halt bij ons in de groep.
De leerlingen hebben uitgelegd gekregen wat bureau Halt is, wanneer je bij bureau Halt terecht komt en hoe bureau Halt te werk gaat.
Vervolgens werden er verschillende verhalen gedeeld over kinderen/jongeren die bij bureau Halt terecht waren gekomen vanwege de groepsdruk die zij in een situatie ervaarde.
Na veel luisteren, was het tijd voor een paar oefeningen. 6 leerlingen kregen op de gang te horen dat zij mee deden aan een kennisquiz. 5 Van de leerlingen kregen een kaartje met daarop expres foute antwoorden genoteerd die zij moesten zeggen. 1 Leerling kreeg een kaartje met antwoordmogelijkheden, waaronder het foute antwoord van de andere leerlingen. Wat zou deze leerling kiezen? Is de leerling zeker over zijn/haar antwoord en geeft hij/zij het goede antwoord? Of gaat het met de rest van de leerlingen mee en geeft toch het foute antwoord?
We hebben ook een filmpje gekeken over groepsdruk. De kinderen kunnen hier vast over vertellen thuis.
Tot slot kregen zij allemaal een spiekbrief met daarop tips over wat je kunt doen om in een groep niet mee te doen met iets dat je eigenlijk niet wilt.
Het was een leerzame les.