Het Groeilab en het DoelabHet Groeilab is verdeeld in drie groepen; groep 3/4, groep 5/6 en groep 7/8. Er wordt gewerkt aan thema’s waarbij zowel het leerproces van de leerling als de leerinhoud centraal staat. Samen met en door de leerlingen wordt er gereflecteerd op het leerproces en het sociaal welbevinden. Leerlingen leren zelf doelen te stellen, hierop te reflecteren en te handelen. | |||||
Motivatie om te lerenIeder kind wordt geboren met een sterke wil om te leren. Heel jonge kinderen zijn dagelijks bezig met leren (eten, lopen, praten) en doen dit vol overgave. Ze vinden het nooit te moeilijk, zijn niet bang om fouten te maken en geven niet op. Vreemd genoeg kan deze passie voor leren verdwijnen en zijn er kinderen die hun motivatie lijken te verliezen wanneer het lastig wordt. Dat kan op school zijn, wanneer ze daadwerkelijk worden aangesproken op hun talenten, maar ook bijvoorbeeld bij muziekles of sport. Zolang alles goed gaat, blaken ze van zelfvertrouwen, maar wanneer ze uitgedaagd worden het beste uit zichzelf te halen, haken ze het liefst zo snel mogelijk af. Fouten maken wordt ervaren als falen en vragen stellen is toegeven dat je iets niet weet. Dat vindt het merendeel lastig. In het Groeilab leren zij dat dit soort dingen heel gewoon zijn, dat je niet leert als je geen fouten durft te maken. Werken volgens een plan van aanpak of tijdsplanning, wijzigen van leerstrategie en uit je hoofd leren (automatiseren) zijn vaardigheden die deze kinderen leren in het Groeilab. De leerlingen leren dat het proces belangrijker is dan het product. De executieve functies die minder ontwikkeld zijn worden versterkt. | Doel van het Groeilab
| ||||
Doelab De MarinxHet Doelab komt 1 keer per 2 weken 45 minuten op dinsdag bij elkaar om te werken aan uitdagende praktische opdrachten. Het Doelab is verdeeld in twee groepen; groep 5/6 en groep 7/8. In blokken van circa 8 weken wordt er gewerkt aan thema’s waarbij zowel het leerproces van de leerling als de leerinhoud centraal staan. Samen met en door de leerlingen wordt er gereflecteerd op het leerproces en het sociaal welbevinden. Wij stellen doelen op m.b.t. persoonlijke vaardigheden op de volgende hoofdpunten:
Criteria DoelabDe richtlijnen voor deelname aan het Doelab, zijn niet eenduidig. Daarom moet er per leerling een goede afweging gemaakt worden. De volgende punten worden meegenomen in de afweging:
Het Doelab speelt in op de ondersteuningsbehoeften van kinderen die meer leren door te doen in plaats van de lesstof aan te leren uit de boeken. Deze leerlingen hebben behoefte aan meer praktische aanpak van de lesstof, ze leren door dingen te ervaren of toe te passen. Door deze meer praktische benadering is de verwachting dat zij zich competenter voelen over het eigen kunnen en een beter zelfbeeld krijgen. Samen met intern begeleider, groepsleerkracht en de Groeilableerkracht wordt gekeken wat de leerling in de klusklas zou kunnen leren. | Doelen waaraan gewerkt wordt t.a.v. persoonlijke vaardigheden:
Zelfinzicht Ken je eigen kwaliteiten en beperkingen Zelfvertrouwen: sterk besef van eigenwaarde
Zelfregulering Verantwoordelijk zijn Innovatie en aanpassingsvermogen: open staan voor nieuwe ideeën
Motivatie Prestatiedrang: ergens aan willen voldoen, iets/jezelf willen verbeteren Initiatief en optimisme: doorzettingsvermogen en initiatief nemen
Aanbod van het Groeilab Het biedt interessante en uitdagende opdrachten voor praktisch ingestelde kinderen. Het bevat een goede afwisseling qua werkvormen en inhoud. Het vereist creativiteit van de leerlingen. Het stimuleert een open houding. Het roept reflectie op.
Te denken valt aan:
| Even voorstellen......
Ik ben Monique Pronk en werk op dinsdagen in het Groei- en Doelab. Aan het seminarium voor Orthopedagogiek heb ik de master Special Educational Needs afrond, daarna heb ik nog specialisaties hoogbegaafdheid en positieve psychologie gedaan. Inmiddels werk ik ruim 10 jaar in de bovenschoolse plusklassen van het Samenwerkingsverband én sinds 2 jaar in het Groei- en Doelab.
Blinkthema´sLeren doorzetten, samenwerken, in de leerkuil zitten, je in een onderwerp verdiepen, succesjes vieren, maar ook leren omgaan met teleurstellingen….er gebeurt veel in het Groei- en Doelab. In het Groeilab wordt aangesloten bij de Blinkthema´s van wereldoriëntatie d.m.v. verrijkende stof. Daarnaast is er aandacht voor metacognitieve vaardigheden (kennis om het eigen denken, handelen en leren te organiseren) en mindset.
BewustwordingIn het Doelab worden kinderen zich op een praktische manier bewust van de manier waarop zij leren, ervaren zij successen en zie je het zelfvertrouwen groeien.
Geluksvogelk voel me een enorme geluksvogel om iedere week met én van de kinderen te mogen leren!
| |||
Doelen thema 'Programmeren kun je leren'
De doelen voor thema ’Progammeren kun je leren’zijn:
Onderzoeksvaardigheden
Stellen vragen die leiden tot experimenteren, herhalen handelingen en leggen waarnemingen vast.
Houding
Werken doelgericht en werken vanuit nieuwsgierigheid.
Taalvaardigheden
De…